Harder, Faster, Stronger

Alla inlägg den 3 maj 2010

Av Simon Hedlund - 3 maj 2010 17:33

Helgens 10MILA var nog en av de bäst arrangerade tävlingar på länge. Bra TC, duschar, terräng, start, växling, rapportering. Allt stämde.

För min del startade 10MILA klockan 22.00 på natten, där jag tillsammans med nästan 400 andra löpare försvann upp i skogen. Jag hittade tätklungan direkt och låg med bra ut från startpunkten i högervägvalet på stig, som helt klart var bäst. Väl vid min första kontroll var jag bland de första och likaså vid 2:an. Efter att ha avvaktad ett tag så kom fler och fler löpare och det var aldrig en lugn stund i skogen. Tappade någon minut vid en kontroll som jag passerade endast ett par meter ifrån och fick vända vid en annan kontroll 200-300 meter bort.

Efter det låg jag bara med i klungan och höll koll på ryggarna. När alla ryggar sprang vänster vid en kontroll jag tyckte var solklar skulle ligga mer åt höger behöll jag kylan och gick höger. Tog kontrollen och tillsammans med tre andra jagade vi mot nästa klunga.


Väl vid mål växlade jag ut våran andrasträckslöpare som 50:e man, 3.19 efter täten.


Till slut hamnade KKOK #1 på 114:e plats, vilket är bästa placeringen på några år nu.


Efter resan upp till Sandviken drog vi igång ett lan, så även denna natt blev närapå sömnlös.


Idag såg jag en orm. Den var stor. Jag fick en panikattack.


Satte ut kontroller till morgondagens träning på fina Nälltärnbergs hällar, vilka inte avnjöts som de borde efter att det satans ormhelvetet visade sig.


Nu ska jag snart åka iväg och springa Gästriklands Terräng-DM, helt själv. Så ikväll tar jag guld. Skönt att veta det, men blir fint att få det svart på vitt.


Har på känn att jag kommer kollapsa efter dagen.



Ovido - Quiz & Flashcards