Harder, Faster, Stronger

Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Simon Hedlund - 8 maj 2009 20:16

Den här veckan gick fort den med. Riktigt fort. Snart är det sommarlov och då ska det tränas utav bara helvete. En vecka ska jag ha som ska vara helt insane. Var den ska förläggas är oklart men jag vill gärna ha den i Idre eller i Sälen där träning stavas M J Ö L K S Y R A.

I fallet att det ligger i Idre litar jag på att min rutin och stora vetskap om vart den bästa terrängen ligger för ol-träning, backträning och dylikt kommer ge bäst resultat. Självklart så kan jag ju genomföra mördarpasset, som lockar enormt mycket.

I fallet att det blir Sälen så kommer jag springa om alla banor från förra årets O-ringen (där jag var sjuk) för att se vad jag hade kunnat åstadkomma om jag hade varit frisk resultatmässigt. Självklart får man sig en rejäl genomkörare bara av det. Men vid sidan av detta är det planlagt fina distanspass men även intervallpass uppe på kalfjällen och även här ett mördarpass.

Då jag inte har någon som helst plan på boendet där så anhåller jag om rätten att ändra färdplanen:

  • Upp på Hundfjället
  • Över Hundfjället ner mot Kalven runt-spåret
  • Runt Ö. Kalven/Upp på Kalven.
  • Naturskön skog mot Högfjället
  • Fin löpning runt hela Högfjället
  • Sedan tillbaka över Östfjället och Flatfjället

Självklart lockar Vasaloppsleden också. Och jobbig och fin OL vid Rörbäcksnäs. Herregud, jag får kåtslag.


Någon som hänger med på ett hårt träningsläger i sommar? Det står i valet och kvalet mellan Idre och Sälen. I Idre är jag en rutinerad jävel och kan tipsa om många fina rundor och kartor. Detta medför tyvärr att jag kan alla givna kontrollpunkter och har säkert taget dem ett par tre gånger. Idre 3-dagars och Fjäll-OL med mera blir därför ingen stor direkt utmaning ur min synpunkt. Däremot har man väldigt nära till alla kartor och ett distanspass utgår alltid från Idre Fjäll-anläggningen.

I Sälen är jag en rutinerad husvagnscampare på vintern och har mycket översikt över skidspåren som på vintern är sjukt fina. På sommaren är mina enda besök O-ringen 2008 och en kort visit för Sälen 3+3 2007 vilket faktiskt var underbart. Samma år var jag även med och sprang Vasastafetten, ett stafettlopp mellan Berga och Mora. Detta medför att orienteringstekniken blir mer utmanande och eftersom jag inte är så van vid Sälen på sommaren skulle det vara fint att åka dit. Att få revansch från O-ringen är jag sjukt sugen på.


Det lutar mot Sälen. Träningsläger. Summer -09. Vilka hänger med?

Ovido - Quiz & Flashcards