Harder, Faster, Stronger

Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Simon Hedlund - 5 augusti 2009 11:21

Beläget på Stora Gatan mitt i Köpings Centrum, har vi på ett hörn ett Wayne's Coffee. Ja, det är sant. På samma gata har vi även ett JC. Inte fy skam inte. Levererar det dock den sanna andan av Wayne's? Svar ja.


Efter en tung förmiddag med många åtaganden, däribland körlektion, bankkort- och klipptidsbeställning, kände jag mig redigt utmattad när jag helt utan egen insats hamnade på Wayne's Coffee för att följa upp fikakommissionens uppdrag i Köping.


Det var ännu för tidigt på morgonen för att bruncharna skulle vara där. Det var även för sent för Breakfast Club. Men det är aldrig försent, eller för tidigt, för Ordförande i Fikakommissionen.


I några minuter hade jag Wayne's helt för mig själv, till och med utan personal. Det var på gränsen till att jag drog ned betyget på grund av väntan men som tur var kom en snygg barista och räddade upp det igen.


Det beställdes in en enkel espresso och en kladdkaka. Att se kladdkakan värmas i micron, mitt framför mina ögon, sårade mig djupt men det var bara att bita i det sura äpplet* och betala.


Jag satte mig tillsammans med en DN på uteserveringen för lite kultiverad läsning och ögonkastande på människor** som gick på gatan.

Dock var fikaborden utomhus lite för små för att få plats med en bricka med fika och en tidning, något som drog av lite poäng.


Läsningen och fikat blev inte långvarigt då jag inte orkade sitta själv som ett fån på ett café. Vem fan gör det egentligen?


Om fikat kan dock sägas att espresson var god och stark och förtjänar mycket cred, även om det i runda slängar var en tesked man fick den serverad i. Kladdkakan med sprutgrädde levererade inte riktigt det lilla extra, men var ändå god såhär på morgonkvisten.


Att uteserveringen var placerad på skuggsidan skänker såklart ro till sinnet då man slipper oroa sig för den satans jävla soljäveln som bränner sönder både ögon och hud.


Sammantaget kan man säga att Wayne's får ett bra och rätt högt betyg. Dock kommer ett Wayne's aldrig få ett toppbetyg av den enkla anledning att ett Wayne's inte är unikt.


Betyg: 3,8 bullar


*Inte fan äter jag äpple när jag är ute och fikar! Det är ju bara som man säger.


**Jag sitter väl inte och kastar ögon på folk som går förbi! Herregud, vad tar ni mig för egentligen?




Ovido - Quiz & Flashcards